Brewiarz - Nieszpory

K. † Boże, wejrzyj ku wspomożeniu memu.

W. Panie, pośpiesz ku ratunkowi memu.

Chwała Ojcu i Synowi, i Duchowi Świętemu.

Jak była na początku, teraz i zawsze,

i na wieki wieków. Amen. Alleluja.


HYMN

1. Stwórco gwiaździstych przestworzy

I wieczne światło wierzących,

Chryste, coś wszystkich odkupił,

Wysłuchaj naszą modlitwę.


2. Zdjęty litością nad światem,

Któremu śmierć zagrażała,

Jego zbawieniem się stałeś

I uzdrowiłeś z niemocy.


3. Świat już pogrążał się w mroku,

Lecz Ty, jak słońce promienne,

Z łona Dziewicy wyszedłeś,

Zrodzony przez Nią w czystości.


4. Byty niebiańskie i ziemskie,

Posłuszne Twoim rozkazom,

Hołd Ci składają w pokorze

I sławią Twoją potęgę.


5. Ciebie, Najświętszy, prosimy:

Nim przyjdziesz sądzić sumienia,

Obroń nas w życiu doczesnym

Od przewrotności szatana.


6. Chryste, nasz Królu łagodny,

Niech Tobie z Ojcem i Duchem

Będzie podzięka i chwała

Przez całą wieczność bez kresu. Amen.


 PSALMODIA

 

1 ant. Panie, do Ciebie wołałem, * a Tyś mnie uzdrowił; / będę Cię sławił na wieki.


Psalm 30

Podzięka za wybawienie od śmierci

Chrystus po swoim chwalebnym zmartwychwstaniu składa Ojcu dzięki (Kasjodor)


Sławić Cię będę, Panie, bo mnie wybawiłeś *

i nie pozwoliłeś mym wrogom naśmiewać się ze mnie.

Panie, Boże mój, do Ciebie wołałem, *

a Tyś mnie uzdrowił.

Panie, mój Boże, †

z krainy umarłych wywołałeś moją duszę *

i ocaliłeś mi życie spośród schodzących do grobu.

Śpiewajcie psalm, wszyscy miłujący Pana, *

i pamiętajcie o Jego świętości.

Gniew Jego bowiem trwa tylko przez chwilę, *

a Jego łaska przez całe życie.

Płacz nadchodzi z wieczora, *

a rankiem wesele.

Zbyt pewny byłem siebie mówiąc: *

"Nigdy się nie zachwieję".

Twoja wola uczyniła mnie górą obronną; *

gdy zakryłeś oblicze, ogarnęła mnie trwoga.

Do Ciebie wołałem, Panie, *

mojego Boga o miłosierdzie błagałem.

"Jaka korzyść z krwi mojej, *

gdy pójdę do grobu?

Czyż mój proch będzie Cię sławił *

albo głosił wierność Twoją?"

Wysłuchaj mnie, Panie, zmiłuj się nade mną, *

Panie, bądź moją pomocą.

Zamieniłeś w taniec mój żałobny lament, *

wór zdjąłeś ze mnie, obdarzyłeś radością,

Aby wciąż moje serce Tobie psalm śpiewało. *

Boże mój i Panie, będę Cię sławił na wieki.

Chwała Ojcu i Synowi, *

i Duchowi Świętemu.

Jak była na początku, teraz i zawsze, *

i na wieki wieków. Amen.


Ant. Panie, do Ciebie wołałem, a Tyś mnie uzdrowił; / będę Cię sławił na wieki.

2 ant. Szczęśliwy człowiek, * któremu Pan nie poczytuje winy.


Psalm 32

Szczęście uwolnionego od winy

Dawid wypowiada pochwałę człowieka, którego Bóg usprawiedliwił niezależnie od uczynków (Rz 4, 6)


Szczęśliwy człowiek, któremu nieprawość została odpuszczona, *

a jego grzech zapomniany.

Szczęśliwy ten, któremu Pan nie poczytuje winy, *

a w jego duszy nie kryje się podstęp.

Gdy milczałem, wysychały me kości *

wśród codziennych moich jęków.

Bo dniem i nocą ciążyła nade mną Twa ręka, *

z sił opadłem jak w czas letniej spiekoty.

Grzech wyznałem Tobie i nie skryłem mej winy. †

Rzekłem: "Wyznaję mą nieprawość Panu", *

a Ty darowałeś niegodziwość mego grzechu.

Do Ciebie więc modlić się będzie każdy wierny, *

gdy znajdzie się w potrzebie.

Choćby nawet wezbrały wody, *

fale go nie dosięgną.

Ty jesteś moją ucieczką, wyrwiesz mnie z ucisku *

i dasz mi radość mego ocalenia.

"Będę cię uczył i wskażę drogę, którą pójdziesz, *

mój wzrok będzie czuwał nad tobą.

Ale nie bądź jak muł i koń bez rozumu, †

można je okiełznać tylko wędzidłem, *

inaczej nie podejdą do ciebie".

Liczne są cierpienia grzesznika, *

ufających Panu łaska ogarnia.

Cieszcie się i weselcie w Panu, sprawiedliwi, *

radośnie śpiewajcie, wszyscy prawego serca!

Chwała Ojcu i Synowi, *

i Duchowi Świętemu.

Jak była na początku, teraz i zawsze, *

i na wieki wieków. Amen.


Ant. Szczęśliwy człowiek, / któremu Pan nie poczytuje winy.

3 ant. Bóg dał Chrystusowi panowanie, chwałę i władzę, * a wszystkie ludy będą Mu służyły.


Pieśń (Ap 11, 17-18; 12, 10b-12a)

Sąd Boży


Dzięki Ci składamy, Panie, Boże wszechmogący, *

który jesteś i który byłeś,

Za to, że objąłeś Twoją wielką władzę *

i zacząłeś królować.

Rozgniewały się narody, †

a gniew Twój nadszedł *

i czas sądu nad umarłymi,

Aby dano zapłatę Twoim sługom, *

prorokom i świętym,

I tym, którzy się boją Twojego imienia, *

małym i wielkim.

Teraz nastało zbawienie, potęga i królowanie Boga naszego *

i władza Jego Pomazańca.

Bo oskarżyciel naszych braci został strącony, *

ten, który dniem i nocą oskarża ich przed Bogiem naszym.

Oni zaś zwyciężyli dzięki krwi Baranka *

i dzięki słowu swojego świadectwa.

I nie umiłowali swego życia, *

lecz śmierć przyjęli.

Dlatego radujcie się, niebiosa, *

razem z waszymi mieszkańcami.

Chwała Ojcu i Synowi, *

i Duchowi Świętemu.

Jak była na początku, teraz i zawsze, *

i na wieki wieków. Amen.


Ant. Bóg dał Chrystusowi panowanie, chwałę i władzę, / a wszystkie ludy będą Mu służyły.


CZYTANIE - ROZWAŻANIE

Jk 5, 7-8. 9b


Trwajcie cierpliwie, bracia, aż do przyjścia Pana. Oto rolnik czeka wytrwale na cenny plon ziemi, dopóki nie spadnie deszcz wczesny i późny. Tak i wy bądźcie cierpliwi i umacniajcie serca wasze, bo przyjście Pana jest już bliskie. Oto sędzia stoi przed drzwiami.


RESPONSORIUM KRÓTKIE

K.   Przyjdź, aby nas wyzwolić, * Panie, Boże Zastępów.

W.  Przyjdź, aby nas wyzwolić, / Panie, Boże Zastępów.

K.   Okaż nam swoje oblicze, a będziemy zbawieni.

W.  Panie, Boże Zastępów.

K.   Chwała Ojcu i Synowi, i Duchowi Świętemu.

W.  Przyjdź, aby nas wyzwolić, / Panie, Boże Zastępów.


PIEŚŃ MARYI

Łk 1, 46-55


Ant. Błogosławiona jesteś między niewiastami * i błogosławiony owoc Twojego łona.


Wielbi dusza moja Pana *

i raduje się duch mój w Bogu, Zbawicielu moim.

Bo wejrzał na uniżenie swojej Służebnicy. *

Oto bowiem odtąd błogosławić mnie będą wszystkie pokolenia,

Gdyż wielkie rzeczy uczynił mi Wszechmocny, *

a Jego imię jest święte.

Jego miłosierdzie z pokolenia na pokolenie *

nad tymi, którzy się Go boją.

Okazał moc swego ramienia, *

rozproszył pyszniących się zamysłami serc swoich.

Strącił władców z tronu, *

a wywyższył pokornych.

Głodnych nasycił dobrami, *

a bogatych z niczym odprawił.

Ujął się za swoim sługą, Izraelem, *

pomny na swe miłosierdzie,

Jak obiecał naszym ojcom, *

Abrahamowi i jego potomstwu na wieki.

Chwała Ojcu i Synowi, *

i Duchowi Świętemu.

Jak była na początku, teraz i zawsze, *

i na wieki wieków. Amen.


Ant. Błogosławiona jesteś między niewiastami / i błogosławiony owoc Twojego łona.


PROŚBY

Chrystus jest wielką światłością, która według zapowiedzi proroków miała przyjść i zajaśnieć ludziom przebywającym w cieniu śmierci. Zanośmy do Niego pełne czci błagania i wołajmy:

Przybądź, Panie Jezu.


Słowo odwieczne, Synu Boży, Ty na początku wszystko stworzyłeś i gdy nadeszła pełnia czasów, przyjąłeś ludzką naturę,

- przyjdź i wybaw nas od śmierci wiecznej.

Przybądź, Panie Jezu.


Prawdziwa Światłości, która oświecasz każdego człowieka,

- przyjdź i rozprosz mroki naszej niewiedzy.

Przybądź, Panie Jezu.


Synu Jednorodzony, który jesteś na łonie Ojca,

- przyjdź i ukaż nam Bożą łaskawość.

Przybądź, Panie Jezu.


Jezu Chryste, Ty przyszedłeś do nas jako Syn Człowieczy,

- spraw, niech ci, którzy Cię przyjmują, staną się dziećmi Bożymi.

Przybądź, Panie Jezu.


Ty otwierasz bramy wszystkich więzień,

- dopuść do domu wesela tych, którzy jak żebracy u drzwi wyczekują.

Przybądź, Panie Jezu.


Modlitwę Pańską można poprzedzić krótką formułą.


Ojcze nasz, któryś jest w niebie,

święć się imię Twoje;

przyjdź królestwo Twoje;

bądź wola Twoja jako w niebie, tak i na ziemi.

Chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj;

i odpuść nam nasze winy, jako i my odpuszczamy naszym winowajcom;

i nie wódź nas na pokuszenie,

ale nas zbaw ode złego.


MODLITWA

Wszechmogący Boże, dzięki Twojej łasce błogosławiony Jan Franciszek, prezbiter, napełniony pasterską gorliwością oddał życie, niosąc pomoc ofiarom wojny; † spraw, abyśmy wsparci jego orędownictwem * odważnie wyznawali wiarę i codziennie wzrastali w czynnej miłości ku Tobie i bliźnim. Przez naszego Pana Jezusa Chrystusa, Twojego Syna, † który z Tobą żyje i króluje w jedności Ducha Świętego, * Bóg, przez wszystkie wieki wieków. Amen.


Jeśli kapłan lub diakon przewodniczy oficjum, zwraca się do wiernych ze słowami:

K. Pan z wami.

W. I z duchem twoim.

K. Niech was błogosławi Bóg wszechmogący: Ojciec i Syn, † i Duch Święty.

W. Amen.


Można użyć innego, uroczystego błogosławieństwa.

Jeśli wierni mają się rozejść, dodaje się wezwanie:

K. Idźcie w pokoju Chrystusa.

W. Bogu niech będą dzięki.


W razie nieobecności kapłana lub diakona oraz w oficjum odmawianym przez jedną tylko osobę, kończy się tę Godzinę słowami:

Niech nas Bóg błogosławi, broni od wszelkiego zła i doprowadzi do życia wiecznego. W. Amen.

Komentarze