Brewiarz - Kompleta

K. † Boże, wejrzyj ku wspomożeniu memu.

W. Panie, pośpiesz ku ratunkowi memu.

Chwała Ojcu i Synowi, i Duchowi Świętemu.

Jak była na początku, teraz i zawsze,

i na wieki wieków. Amen. Alleluja.


W tym miejscu przewidziany jest rachunek sumienia.

We wspólnie odprawianym oficjum można użyć jednej z formuł aktu pokuty.


HYMN

1.  Nim kres nadejdzie jasności,

Błagamy, Stwórco wszechświata,

Byś nas otaczał opieką

I chronił w swojej dobroci.


2. Niech serca nawet uśpione

Przez sen czuwają przy Tobie;

A kiedy zbudzi je zorza,

Niech Ciebie wielbią z weselem.


3. Niech ciało zdrowiem się cieszy

I duch gorliwość odnajdzie,

A Ty swym światłem przenikaj

Głębokie nocy ciemności.


4. O spraw to, Ojcze najlepszy,

Przez Syna Twego, Chrystusa,

Co z Tobą w Ducha jedności

Króluje w blasku na wieki. Amen.


PSALMODIA

Ant. Ciało moje * będzie spoczywać bezpiecznie.


Psalm 16

Bóg najwyższym dobrem

Bóg wskrzesił Jezusa, zerwawszy więzy śmierci (Dz 2, 24)


Zachowaj mnie, Boże, bo chronię się do Ciebie, †

mówię do Pana: "Tyś jest Panem moim, *

poza Tobą nie ma dla mnie dobra".

Wzbudził On we mnie miłość przedziwną *

do świętych, którzy mieszkają na Jego ziemi.

A wszyscy, którzy idą za obcymi bogami, *

pomnażają swoje udręki.

Nie będę wylewał krwi w ofiarach dla nich, *

nie wymówią ich imion moje wargi.

Pan moim dziedzictwem i przeznaczeniem, *

to On mój los zabezpiecza.

Sznur mierniczy szczodrze mi dział wyznaczył, *

jak miłe jest dla mnie dziedzictwo moje!

Błogosławię Pana, który dał mi rozsądek, *

bo serce napomina mnie nawet nocą.

Zawsze stawiam sobie Pana przed oczy, *

On jest po mojej prawicy, nic mną nie zachwieje.

Dlatego cieszy się moje serce i dusza raduje, *

a ciało moje będzie spoczywać bezpiecznie,

Bo w kraju zmarłych duszy mej nie zostawisz *

i nie dopuścisz, bym pozostał w grobie.

Ty ścieżkę życia mi ukażesz, †

pełnię radości przy Tobie *

i wieczne szczęście po Twojej prawicy.

Chwała Ojcu i Synowi, *

i Duchowi Świętemu.

Jak była na początku, teraz i zawsze, *

i na wieki wieków. Amen.


Ant. Ciało moje będzie spoczywać bezpiecznie.


CZYTANIE

1 Tes 5, 23


Sam Bóg pokoju niech was całkowicie uświęca, aby nienaruszony duch wasz, dusza i ciało bez zarzutu zachowały się na przyjście naszego Pana Jezusa Chrystusa.


RESPONSORIUM KRÓTKIE

K.   W ręce Twoje, Panie, * Powierzam ducha mojego.

W.  W ręce Twoje, Panie, / Powierzam ducha mojego.

K.   Ty nas odkupiłeś, Panie, Boże wierny.

W.  Powierzam ducha mojego.

K.   Chwała Ojcu i Synowi, i Duchowi Świętemu.

W.  W ręce Twoje, Panie, / Powierzam ducha mojego.


 PIEŚŃ SYMEONA

 Łk 2, 29-32

Ant. Strzeż nas, Panie, gdy czuwamy, * podczas snu nas osłaniaj, / abyśmy czuwali z Chrystusem / i odpoczywali w pokoju.


Teraz, o Panie, pozwól odejść swemu słudze w pokoju, *

według słowa Twojego,

Bo moje oczy ujrzały Twoje zbawienie, *

któreś przygotował wobec wszystkich narodów:

Światło na oświecenie pogan *

i chwałę ludu Twego, Izraela.

Chwała Ojcu i Synowi, *

i Duchowi Świętemu.

Jak była na początku, teraz i zawsze, *

i na wieki wieków. Amen.


Ant. Strzeż nas, Panie, gdy czuwamy, / podczas snu nas osłaniaj, / abyśmy czuwali z Chrystusem / i odpoczywali w pokoju.


MODLITWA

Módlmy się. Panie, nasz Boże, † daj nam spokojny sen i odnów nasze siły wyczerpane całodzienną pracą, * abyśmy przez Ciebie pokrzepieni, służyli Tobie ciałem i duszą. Przez Chrystusa, Pana naszego. Amen.

Noc spokojną i śmierć szczęśliwą niech nam da Bóg wszechmogący, Ojciec i Syn, i Duch Święty. W. Amen.


ANTYFONA DO NAJŚWIĘTSZEJ MARYI PANNY


Matko Odkupiciela, z niewiast najsławniejsza,

Gwiazdo morska, do nieba ścieżko najprościejsza,

Tyś jest przechodnią bramą do raju wiecznego,

Tyś jedyną nadzieją człowieka grzesznego.

Racz podźwignąć, prosimy, lud upadający,

W grzechach swych uwikłany, powstać z nich pragnący.

Tyś cudownie zrodziła światu Zbawiciela,

Tyś sama wykarmiła Twego Stworzyciela.

Panno przedtem i potem z świata podziwieniem,

Uczczona Gabriela wdzięcznym pozdrowieniem;

Racz się wstawić, o Panno, za nami grzesznymi,

Ratuj nas, opiekuj się sługami Twoimi.

Komentarze