Brewiarz - Modlitwa południowa

K. † Boże, wejrzyj ku wspomożeniu memu.

W. Panie, pośpiesz ku ratunkowi memu.

Chwała Ojcu i Synowi, i Duchowi Świętemu.

Jak była na początku, teraz i zawsze,

i na wieki wieków. Amen. Alleluja.


HYMN

1.  Władco potężny, wierny Boże,

W swej dłoni dzierżysz losy świata,

Zdobisz poranek blaskiem słońca

I dajesz ciepło w dnia połowie.


2.  Zgaś płomień gniewu i niezgody,

Zarzewie waśni i wzburzenia,

Daj ciałom zdrowie i wytrwałość,

Pokojem obdarz nasze serca.


3.  Spraw to, nasz Ojcze miłosierny,

W jedności Ducha z Twoim Synem;

Chwała niech będzie Trójcy Świętej

Przez wszystkie wieki nieskończone. Amen.


 PSALMODIA


Ant. Anioł Gabriel powiedział Maryi: * Bądź pozdrowiona, pełna łaski, Pan z Tobą, / błogosławiona jesteś między niewiastami.


Psalm 119, 17-24

III (Gimel)

Zachowanie prawa Bożego wśród przeciwności


Czyń dobrze swemu słudze, Panie, *

aby żył i przestrzegał słów Twoich.

Otwórz moje oczy, *

abym podziwiał Twoje Prawo.

Jestem tylko gościem na ziemi, *

przykazań swych nie kryj przede mną.

Słabnie wciąż moja dusza *

z tęsknoty do wyroków Twoich.

Zgromiłeś pysznych, *

przeklęci są odstępujący od Twych przykazań.

Oddal ode mnie szyderstwo i wzgardę, *

bo zachowuję Twoje napomnienia.

Chociaż zasiadają możni przeciw mnie spiskując, *

Twój sługa rozmyśla o Twoich ustawach,

Bo Twe napomnienia są moją rozkoszą, *

moimi doradcami Twoje ustawy.

Chwała Ojcu i Synowi, *

i Duchowi Świętemu.

Jak była na początku, teraz i zawsze, *

i na wieki wieków. Amen.


Psalm 25

Ufność wśród niebezpieczeństw

Nadzieja zawieść nie może (Rz 5, 5)


I

Do Ciebie, Panie, wznoszę moją duszę, *

Tobie ufam, Boże, niech zawód mnie nie spotka.

Niech moi wrogowie nie triumfują nade mną, †

nikt bowiem, kto Ci zawierzył, *

nie będzie zawstydzony.

Wstyd spotka wszystkich, którzy łamią wiarę *

idąc za marnością.

Daj mi poznać Twoje drogi, Panie, *

naucz mnie chodzić Twoimi ścieżkami.

Prowadź mnie w prawdzie według swych pouczeń, *

Boże i Zbawco, w Tobie mam nadzieję.

Wspomnij na swoje miłosierdzie, Panie, *

na swoją miłość, która trwa od wieków.

Nie pamiętaj mi grzechów i win mej młodości, †

lecz o mnie pamiętaj w swoim miłosierdziu, *

ze względu na dobroć Twą, Panie.

Dobry jest Pan i łaskawy, *

dlatego wskazuje drogę grzesznikom.

Pomaga pokornym czynić dobrze, *

uczy ubogich dróg swoich.

Wszystkie ścieżki Pana są pewne i pełne łaski *

dla strzegących Jego praw i przymierza.

Przez wzgląd na imię Twoje, Panie, *

wybacz mi winy, które są tak wielkie.

Chwała Ojcu i Synowi, *

i Duchowi Świętemu.

Jak była na początku, teraz i zawsze, *

i na wieki wieków. Amen.


II

Kto jest tym człowiekiem, który boi się Pana? *

Pan ukaże mu drogę wybraną.

Będzie opływał w szczęście, *

a jego potomstwo odziedziczy ziemię.

Bóg powierza swe zamiary swoim czcicielom *

i objawia im swoje przymierze.

Oczy moje są zawsze zwrócone ku Panu, *

bo On uwalnia moje nogi z sidła.

Wejrzyj na mnie i zmiłuj się nade mną, *

bo jestem samotny i nieszczęśliwy.

Uwolnij moje serce od smutku, *

wyzwól mnie od udręki.

Spójrz na mój ból i utrapienie, *

wybacz mi wszystkie grzechy.

Zobacz, jak licznych mam nieprzyjaciół, *

jak zajadle mnie nienawidzą.

Strzeż mego życia i wybaw mnie, Panie, *

by nie spotkał mnie zawód, gdy uciekam się do Ciebie.

Niech prawość i niewinność będą mą obroną, *

skoro pokładam w Tobie nadzieję.

Boże, wybaw Izraela *

od wszystkich jego niedoli.

Chwała Ojcu i Synowi, *

i Duchowi Świętemu.

Jak była na początku, teraz i zawsze, *

i na wieki wieków. Amen.

Ant. Anioł Gabriel powiedział Maryi: / Bądź pozdrowiona, pełna łaski, Pan z Tobą, / błogosławiona jesteś między niewiastami.


 CZYTANIE

Ag 2, 6b. 9


Jeszcze trochę, a poruszę niebo i ziemię, i morze, i ląd. Przyszła chwała tego domu będzie większa od dawnej; na tym to miejscu udzielę pokoju, mówi Pan Zastępów.


K. Pamiętaj o nas, Panie, bo upodobałeś sobie w swym ludzie.

W. I przyjdź nam z pomocą.


 MODLITWA


Módlmy się. Panie, okaż swą potęgę i wspieraj nas wielką mocą, † niech łaska Twojego miłosierdzia * przyśpieszy to, co opóźniają nasze grzechy. Przez Chrystusa, Pana naszego. Amen.

Następnie, przynajmniej w oficjum odprawianym wspólnie, dodaje się:

K. Błogosławmy Panu.

W. Bogu niech będą dzięki.

Komentarze